Στο πρώτο άρθρο της σειράς Αναλύοντας ταινίες, περιέγραψα πώς γράφω τη σκαλέτα της ταινίας που θέλω να αναλύσω. Πώς χωρίζω δηλαδή την ταινία σκηνή-σκηνή.
Το δεύτερο βήμα είναι να χωρίσω την ταινία σεκάνς-σεκάνς.
Γιατί αυτό είναι σημαντικό; Διότι, προκειμένου να κατανοήσω τη δομή ενός μεγάλου έργου, αναζητώ μικρότερες ενότητες των οποίων τη δομή μπορώ να αφομοιώσω ευκολότερα.
Αν και επίσης μικρές ενότητες, οι σκηνές είναι πολύ μικρές για να μού επιτρέψουν οποιοδήποτε άλμα, από την κατανόηση της δικής τους δομής στην κατανόηση της δομής όλου του έργου.
Αυτού του άλματος το γεφύρωμα κάνουν οι σεκάνς. Ορίστε ένα σχηματικό παράδειγμα:
Είναι δύσκολο να διακρίνω τη δομή μιας ολόκληρης ταινίας όσο δεν διακρίνω τη μια σκηνή από την άλλη.
Ωστόσο, ακόμη και όταν ξεχωρίσω τις σκηνές στη σκαλέτα μου, η δομή ολόκληρης της ταινίας εξακολουθεί να είναι δυσδιάκριτη.
Αντί να βλέπω μια ταινία ως μία σειρά από σκηνές, ομαδοποιώντας τις σκηνές σε σεκάνς, αποκτώ μια καθαρότερη εποπτεία της δομής. Μεταθέτω έτσι το πρόβλημα της κατανόησης της δομής μιας ολόκληρης ταινίας στο ισοδύναμό του: την κατανόηση της δομής κάθε σεκάνς και της σχέσης των σεκάνς μεταξύ τους.
Πώς το κάνω;
Ξαναδιαβάζοντας τη σκαλέτα που έχω γράψει, αναζητώ ακολουθίες σκηνών που έχουν ως θέμα τον ίδιο στόχο -κάποιου χαρακτήρα, συνήθως του πρωταγωνιστή- και διέπονται από την ίδια δραματική ένταση. Η σεκάνς ξεκινά λίγο πολύ με τη σκηνή στην οποία τίθεται ο στόχος και τελειώνει όταν επιτυγχάνεται ή όταν η αποτυχία του γίνει οριστική.
Ως τίτλο της σεκάνς, βάζω συνήθως τον ίδιο τον στόχο που επιδιώκει ο χαρακτήρας, ώστε να μού θυμίζω αμέσως τι ρόλο παίζει η συγκεκριμένη σεκάνς στην ιστορία.
Περισσότερα πάνω στο πώς ορίζεται η σεκάνς, καθώς και στο τι είναι η δραματική ένταση, μπορείτε να βρείτε στο παλιότερο άρθρο μου Σκηνές και σεκάνς.
Αν θέλετε, μπορείτε να δοκιμάσετε τη διαδικασία χρησιμοποιώντας την σκαλέτα του Alien που έχω δημοσιεύσει εδώ.
Στο επόμενο άρθρο της σειράς, θα περιγράψω πώς χρησιμοποιώ το αρχετυπικό ταξίδι του ήρωα για να αναγνωρίσω τα κύρια σημεία της πλοκής της ταινίας που αναλύω.