Το Dude with a Problem είναι μία από τις 10 κατηγορίες ιστοριών που αναφέρει ο Μπλέικ Σνάιντερ, συγγραφέας του Save the Cat!
Στις υπόλοιπες κατηγορίες θα αναφερθώ σποραδικά σε άλλα άρθρα, ωστόσο ας αναφέρω ότι είναι οι εξής:
Οι κατηγορίες ταινιών κατά Μπλέικ Σνάιντερ
- Ένα Τέρας Μέσα στο Σπίτι (Monster in the House)
- Το Χρυσόμαλλο Δέρας (Golden Fleece)
- Το Μαγικό Λυχνάρι (Out of the Bottle)
- O Τύπος με το Πρόβλημα (Dude with a Problem)
- Τελετή Μύησης (Rites of Passage)
- Φιλία και Έρωτας (Buddy Love)
- Γιατί το Έκανε (Whydunnit)
- Ο Θριαμβευτής Τρελός (Fool Triumphant)
- Ιδρυματισμός (Institutionalised)
- Ο Υπερήρωας (Superhero)
Ο Τύπος με το Πρόβλημα
Σε αυτή την κατηγορία, ένας τύπος που δεν φταίει σε τίποτα βρίσκεται ξαφνικά μπλεγμένος σε έναν απίθανο αγώνα επιβίωσης που φαίνεται να είναι πολύ πάνω από τις δυνάμεις του.
Ο τύπος φαίνεται ότι είναι σαν εμάς -και όχι σαν τον Τζων Ράμπο. Ένας απλός τύπος. Με αφορμή το πρόβλημα, όμως, ανακαλύπτει μέσα του δύναμη που δεν ήξερε ότι υπάρχει.
Ο Σνάιντερ υπογραμμίζει τη σημασία του «ξαφνικά.» Το μπλέξιμο γίνεται ξαφνικά και απροειδοποίητα, χωρίς να το έχει προκαλέσει ο ίδιος ο τύπος και χωρίς δυνατότητα υποχώρησης ή συμβιβασμού. Η θέση του τύπου γίνεται απότομα αγώνας για επιβίωση.
Όπως θα δούμε και από τα παραδείγματα, το πρόβλημα είναι μια κακή σύμπτωση.
«Δεν υπάρχουν συμπτώσεις.»
-δάσκαλος Όγκουει, Κουνγκ Φου ΠάνταΑς μου επιτραπεί να συμφωνήσω. Επίσης, ας μνημονεύσω:
«Μια σύμπτωση που διευκολύνει τη θέση του πρωταγωνιστή απαγορεύεται. Μια σύμπτωση που τη δυσχεραίνει επικροτείται.»
-Ρόμπερτ ΜακΚη (σε ελεύθερη απόδοση)Τέλος, ας προσθέσω ότι πολύ πιθανό ο τύπος να έχει κάποιες γνώσεις ή κάποιες ικανότητες λόγω επαγγέλματος.
Παραδείγματα ταινιών
Πολύ Σκληρός για να Πεθάνει
Θρίλλερ δράσης – Όταν ένας Νεοϋορκέζος αστυνομικός επισκέπτεται το γραφείο της γυναίκας του στο Λος Άντζελες για να ανακτήσει τη χαμένη επαφή τους, το κτίριο δέχεται επίθεση από κακοποιούς που κρατούν ομήρους όλο το προσωπικό. Είναι ο μόνος που μπορεί να σώσει τη γυναίκα του και τους υπόλοιπους ομήρους.
Στην ταινία αυτή, ο τύπος έχει κάποιες ικανότητες λόγω της ιδιότητας του αστυνομικού. Ωστόσο, είναι μόνος εναντίον μιας ολόκληρης συμμορίας, η οποία απειλεί να σκοτώσει τη γυναίκα του και άλλους αθώους.
Μόνος στο Σπίτι
Οικογενειακή κωμωδία – Όταν μια πολυμελής οικογένεια τον ξεχνά φεύγοντας για διακοπές Χριστουγέννων, ένας πιτσιρικάς πρέπει να προστατέψει το σπίτι από μια συμμορία διαρρηκτών που έχει σχέδιο να ξαφρίσει την έρημη γειτονιά.
Το να ξεχαστεί ένα παιδί μόνο του στο σπίτι είναι από μόνο του πρόβλημα, ωστόσο δεν αποτελεί απαραίτητα αγώνα για επιβίωση. Για αυτόν τον λόγο μπαίνουν οι διαρρήκτες στην ιστορία.*Απόδραση στον Αέρα
Θρίλλερ δράσης – Ένας κρατούμενος οδηγείται αεροπορικώς προς αποφυλάκιση, όταν το αεροπλάνο πέφτει στα χέρια των βαρυποινιτών επιβατών του, υπό την αρχηγία ενός δολοφονικού εγκεφάλου.
Άγριος Ωκεανός
Τρόμου – Ένα ζευγάρι δυτών εγκαταλείπεται κατά λάθος στη μέση του ωκεανού, παλεύοντας με την εξάντληση και με ένα κοπάδι καρχαριών.
Πρόκειται για το Μόνος στο Σπίτι, αλλά με καρχαρίες αντί για διαρρήκτες. Κάποιος κάνει λάθος στο μέτρημα και η βάρκα φεύγει, ενώ το ζεύγος ξεμένει στο νερό.
Frozen
Θρίλλερ αγωνίας – Τρεις σκιέρ ξεμένουν πάνω στο λιφτ μετά το κλείσιμο του χιονοδρομικού κέντρου, ενώ η νύχτα παγώνει και οι λύκοι καραδοκούν.
Πρόκειται για το Άγριος Ωκεανός, αλλά στα χιόνια και με λύκους αντί για καρχαρίες. (Σημειωτέον, πάλι η αμέλεια γίνεται στο μέτρημα.)
Gravity
Θρίλλερ αγωνίας – Μια αστροναύτης αγωνίζεται να επιβιώσει και να επιστρέψει στη Γη, ύστερα από ένα ατύχημα που την αφήνει μετέωρη σε τροχιά γύρω της.
Πρόκειται για το Άγριος Ωκεανός, αλλά στο διάστημα. Οι καρχαρίες, εδώ, είναι μετεωρίτες και απομεινάρια δορυφόρων, κοινώς μπάζα σε τροχιά, τα οποία κάθε τόσο απειλούν να παρασύρουν την πρωταγωνίστρια και τους συνεργάτες της.
Ο Τύπος και οι άλλοι τύποι ταινιών
Καθώς Ο Τύπος με το Πρόβλημα ακούγεται αρκετά γενικευμένη ως κατηγορία, πριν κατατάξουμε μια ταινία σε αυτή, ας έχουμε τον νου μας μήπως ταιριάζει καλύτερα σε μία από τις άλλες. Παραδείγματα:
Η Μέρα της Μαρμότας
Κωμωδία – Ένας εγωκεντρικός παρουσιαστής του καιρού εγκλωβίζεται στον χρόνο, αναγκασμένος να ζει ξανά και ξανά την ίδια μέρα σε μια κωμόπολη που αντιπαθεί.
Ναι, ένας τύπος ξαφνικά βρίσκεται αντιμέτωπος με ένα απίθανο πρόβλημα. Ωστόσο, όχι, δεν πρόκειται για ζήτημα επιβίωσης. (Το αντίθετο, μάλιστα, καθώς όπως αποδεικνύεται, ο πρωταγωνιστής δεν μπορεί να πεθάνει, ακόμη και αν το προσπαθήσει.)
Επιπλέον, καθώς η «μαγεία» που κρατά τον πρωταγωνιστή δέσμιο στον χρόνο είναι βασικό χαρακτηριστικό της, η ταινία ανήκει στην κατηγορία Το Μαγικό Λυχνάρι.
Σε Ρηχά Νερά
Θρίλλερ / Τρόμου – Μια σέρφερ δέχεται επίθεση από λευκό καρχαρία και βρίσκει καταφύγιο σε έναν ύφαλο 200 μέτρα από την ακτή.
Είναι σαν το Άγριος Ωκεανός, αλλά στα ρηχά, δηλαδή, έτσι;
Όχι και τόσο. Εδώ, ο λευκός καρχαρίας αποδεικνύεται τέρας, τόσο σε μέγεθος όσο και σε υπερφυσική επιμονή και επιθετικότητα. Ενώ, οι καρχαρίες στο Άγριος Ωκεανός παρουσιάζονταν ως επικίνδυνα και πεινασμένα ζώα, όπως και οι λύκοι στο Frozen, ο λευκός καρχαρίας στο Σε Ρηχά Νερά θυμίζει το κλασικό φιλμ Τα Σαγόνια του Καρχαρία. Αμφότερες ταινίες ανήκουν στην κατηγορία Ένα Τέρας Μέσα στο Σπίτι.
Σε μελλοντικά άρθρα θα ασχοληθώ με κάποιες άλλες από τις κατηγορίες και ευελπιστώ ότι θα γίνονται κατανοητά τα χαρακτηριστικά τους.
* Έχοντας γράψει το παρόν άρθρο, αναρωτιέμαι κατά πόσο το Μόνος στο Σπίτι δεν ανήκει στην κατηγορία Ένα Τέρας στο Σπίτι, καθώς φαίνεται να πληρεί τις προϋποθέσεις -και δεν εννοώ ότι έχει τη λέξη «σπίτι» στον τίτλο. Χρειάζεται μάλλον να ξαναδώ την ταινία για να αποφασίσω.